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林定期能 納会 Hayashi Tteiki Noh Year-End Performance/Noukai


2016年 124日 (日) 12:00開演(会場11:20)

演目
弱法師  Noh "Yoroboshi"

シテ(俊徳丸):林宗一郎

ワキ(高安通俊):福王知登

Shite:Soichiro Hayashi

狂言「清水」 Kyogen " Shimizu"

シテ(太郎冠者):茂山七五三

Shite: Shime Shigeyama

巻絹 Noh "Makiginu"

シテ(巫女):味方健

ワキ(都の男):松野浩行

ワキ(勅使):原大

Shite: Ken Mikata

大会 Noh "Daie"

シテ(山伏後に太郎坊):田茂井廣道

ツレ(帝釈天):河村和晃

ワキ(比叡山の僧正):岡 充

Shite: Hiromichi Tamoi

会場
京都観世会館 Kyoto Kanze Kaikan
料金
一般前売り ¥4,000 当日 ¥4,500 学生前売り ¥2,000 学生当日 ¥2,500 Advance ¥4,000 At the Door ¥4,500 Students Advance ¥2,000 Students At the Door ¥2,500

・全席自由席となります。

・終了予定時間は17:00前です。

・メールにてお申込みの方は当日のチケット受け渡しとなりますので、公演当日、受付けにてお名前とチケット取り置きの旨、お伝え下さい。代金と引き換えにてご入場頂けます。 ・All seats are general admission.

・The performance is scheduled to end before 5p.m.

・Those who order tickets online will receive the tickets on the day of performance, so please give your name and say you have the tickets on hold at the reception desk. You can enter the theatre after paying the ticket fee.

[弱法師よろぼし]
河内国の高安通俊は(ワキ)は、人の讒言によって一子俊徳丸を追い出したが、それを不憫に思い、俊徳丸のため天王寺に詣で、七日間の施行を行う。
そこによろめき歩く姿から「弱法師」とあだ名されている盲目の乞食(シテ)が現れ、通俊は施しを与え、言葉を交わす。
弱法師は衣の袖に散りかかる梅の香に心を留め、やがて天王寺の曲舞を謡う。通俊がその様子をよくよく見ると、自分が追い出した俊徳丸である。
俊徳丸は盲目なるが故に心に映ずる様々な情景を謳いあげる。
月落ちかかる淡路島山、曇りも波の淡路絵島、須磨明石、そして紀の海。
さらに春の落日に映える浦々の景色を讃嘆しつつ、舞い狂じる。
日も沈み夜更けとなって、通俊が父であることを明かすと、俊徳丸はあまりの恥ずかしさに逃げ出すが、父は子の手を取って、高安の里に帰って行く。

[巻絹まきぎぬ]
ある春の日。天皇が霊夢を見、「諸国から千疋の巻絹(絹の反物)を集め、三熊野に納めよ」と命じられた為、天皇の勅使(ワキ)は熊野にて巻絹を集めている。しかし、都から巻絹を持ってきた男(シテツレ)は途中、音無天神に参詣し、梅の匂いに歌ごころをそそられ一首を手向けていた為、甚だしく遅参し、勅使に縛り上げられてしまう。
その時、音無天神の霊が一人の巫女(シテ)にのりうつって現れ、男が手向けた謡をめでて、縛を解き放してやるよう勅使に乞う。巫女はその後祝詞をあげ、神楽を舞い、あらたかな神の物語をはじめる。やがて巫女は本性に立ち戻る。

[大会だいえ]
比叡山の僧(ワキ)の庵室へ、以前僧に命を助けられた天狗が山伏姿(前シテ)で現れ、報恩に望みを叶えようという。僧は、釈迦が霊鷲山で行った説法の光景を目のあたりに拝みたいと希望、天狗は見ても本気になって信心を起こすなと言い釈迦の法華経説法の光景(大会)を出現させる。
ところが僧は、天狗の言葉を忘れ目に涙を浮かべ、一心に合掌礼拝してしまう。
これに仏教の守護神・帝釈天(後ツレ)が怒り、天降る。帝釈天は偽物を見せた天狗を懲らしめ、天狗は深い岩洞に逃げ込む。
後シテの、釈迦から天狗への扮装の早替りも見所である。
"Yoroboshi"
Michitoshi (Shite) from Takayasu in Kawachi county, who believed in the other's false charge against his son and exiled his son Shuntokumaru, feels pity and pilgrimages to Tennouji to give alms for 7days.
A blind beggar nicknamed "Yoroboshi" because of his stumbling walk appears, and Michitoshi gives alms and exchanges words. Yoroboshi gets attracted to the scent of plum wafting down from his sleeves and sings a song. Michitoshi carefully observes him and realizes the beggar is Shuntokumaru whom he exiled. Shuntokumaru sings out various scenes that are in his feelings since he is blind: the moon setting in the Awajishima Mountain, waves of Awajie Island even on a cloudy day, Suma Akashi, and the sea of Ki. Furthermore, he dances manically, extolling the sceneries reflected everywhere at spring’s sunset. As the sun sets and it gets dark, Michitoshi reveals that he is the father. Shuntokumaru runs away because he is too embarrassed, but Michitoshi takes his hand and goes back to Takayasu.


"Makiginu"
On a spring day, the emperor's messenger (Waki) is collecting Makiginu (bolts of silk) in Kumano because he was ordered by the Emperor who had a nightmare to "Collect Senbiki Makiginu from various areas and dedicate them to Mikumano (shrine)." However, a man (Shitetsure) who brought a makiginu from the capital comes exceedingly late and gets tied up by the Emperor’s messenger because he paid a visit to Otonashitenjin (shrine) on the way and offered a poem, getting stimulated by the scent of plum. Then, a spirit from Otonashitenjin possesses one of the priestesses and appears and praises the poem a man offered and begs the Emperor's messenger to release the rope. The priestess recites a Shinto prayer and dances with Shinto music and starts a wish-fulfilling gods story. Before long, the priestess gets unpossessed.


"Daie"
A tengu (a legendary creature said to be a supernatural monster or sometimes a god, who learns Buddhism but uses black arts) whose life was saved by a monk disguises as a Buddhist monk (mae shite) practicing asceticism in the mountains pays a visit to the monk(waki)'s cell in Mt. Hiei, and says he can grant a wish. The monk wishes to see the scene of Buddah preaching in Ryoujusen (Vulture Peak). The tengu shows the scene of Buddah preaching (Daie) warning the monk not to be devout. However, the monk forgets the tengu's warning and starts praying with his whole heart, putting his hands together and tearing. Then, a Buddhist’s guardian deity Teisyakuten (ato tsure) comes down from Heaven. Teisyakuten punishes the tengu for showing a fake scene and the tengu runs away to the deep cave. Atoshite's quick transformation from Budda into a tengu is also the highlight of this story.


この公演は終了いたしました。


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